Hur man blir en bra webbcopy

Vi talar mycket om "content" när vi beskriver vad du bör göra för att få din hemsida så bra som möjligt. Webcore Dynamo är ju ett så kallat Content Management System (CMS), ett webbpubliceringsverktyg där du lätt kan fylla dina sidor med text och bild. Syftet med det är naturligtvis att du ska kunna kommunicera med besökarna på din sajt och där kommer innehållet – content – in.

Hur man blir en bra webbcopy

Det finns en devis som säger ”The more you tell, the more you sell” och det är åtminstone delvis sant när det gäller att skriva för webb. Kanske med ett lite svenskt ”lagom” inklämt också. Alltför många sidor på nätet saknar bra text. Tänk på att detta kanske är din enda chans att tala med din besökare, så det gäller att nå fram. Men en bra text på nätet bör heller inte vara alltför lång, på skärmen vill vi gärna få snabb information och inte läsa en hel roman.

Så hur ska man då tänka som webbcopy, eller copywriter för webb?

Det absolut viktigaste är att skriva för besökaren. Det vill säga, du ska skriva för en människa, inte för en sökmotor. En lättläst, informativ och ”säljande” text med relevans är vad du ska sikta på.

  1. Börja med en relevant rubrik.

    Rubriken är viktig både för läsaren och för sökmotorerna. Här gäller det att läsaren ska få en idé om sidans innehåll redan vid första ögonkastet. Undvik allmänna, ospecifika formuleringar och se till att få nyckelord i rubriken:

    Välkommen till Nisses bilverkstad! är alltså bättre än: Välkommen till oss!

  2. Använd ingresser.

    Sammanfatta vad sidan innehåller i ett par-tre meningar i en ingress. Detta gör det lätt för besökaren att avgöra om sidan innehåller det han eller hon letar efter. Det ger dig dessutom möjlighet att upprepa några av dina nyckelord, vilket som sagt är bra för sökmotorerna.

  3. Se till att få med nyckelorden i texten, utan att överdosera!

    Just detta att få in nyckelorden i texten är viktigt, men varken läsaren eller Google vill att du stoppar in dem i varenda mening. Det gör texten svårläst, du som avsändare verkar tjatig och enformig, och det kan faktiskt få din sida bortsorterad i indexeringen, så här gäller det att tänka på ”lagom”. Ett annat bra tips är att skriva ut hela ordet, och undvika förkortningar:

    Skriv Ring oss på Nisses bilverkstad, inte Ring oss på NB AB.

  4. Dela upp texten i små stycken.

    På webben räcker det med ett par-tre meningar i varje stycke. Skriv lättläst, utan att vara ointressant. Du vill ju inte att läsaren ska tröttna innan hon eller han kommit till slutet av artikeln. Vill du få med mycket text om vissa ämnen kan du göra läs-mer-länkar till andra artiklar på din sida, för den som vill fördjupa sig.

  5. Kolla stavningen.

    Tänk på att besökaren bildar sig en uppfattning om dig som avsändare, ditt företag och din produkt/tjänst genom att läsa din text. Om den är full av stavfel, slarv och talspråk får besökaren lätt intrycket att du och din verksamhet också är slarvig. Skriv texten i ett ordbehandlingsprogram, t ex Word, och kolla stavningen. Du ska också se till att det inte blir dubbla mellanslag mellan orden och att du har stor bokstav i namn osv. Kolla upp utländska ord i en ordlista och se till att de skrivs korrekt. Detta höjer kvalitén på ditt budskap rejält.

  6. Titta på resultatet!

    Till sist, titta på din färdiga text, när du publicerat den. Ser den attraktiv ut? Behövs det kanske en bild eller ett diagram? Mår den bra av ett par underrubriker? När du känner dig nöjd så kommer dina besökare också att göra det!