Ett besök i nyckelordens och metataggarnas djungel!

Att göra det praktiska jobbet med sökord, titlar och beskrivningar till varje sida kan verka så jobbigt att man faktiskt låter bli att göra det. Men det är inte speciellt svårt – eller tidskrävande. Oftast blir det smidigast att göra sökmotoroptimeringen i samband med att du skriver artikel, men det går givetvis bra att göra jobbet senare också.

Sökmotoroptimering 2

   

I Webcore Dynamo finns administrationsrutan för sökmotoroptimering under varje artikel.

1. Titel


Här skriver du en passande titel för din sida. (Väljer du ingenting här kommer artikelns rubrik att synas här.)

Om du till exempel säljer glass och denna sida handlar om en ny päronsmak så bör du ha med orden glass, ny och päronsmak. Dessa ord kan gärna stå i artikelns rubrik också, och vara markerade som H1, d.v.s. rubrik storlek 1, då denna samstämmighet uppskattas av sökmotorerna. Du bör också se till att URL:en till sidan innehåller dessa ord. (Detta sker automatiskt i Webcore Dynamo, rubriken står i URL:en).

Sommardröm, en ny glass med päronsmak.

2. Beskrivning


Detta fält är egentligen inte för sökmotorer utan för människor. Du kommer inte högre i rankingen med hjälp av denna text, men du får garanterat fler kvalitativa klick.

Här ska du, med ett par meningar, sammanfatta vad sidan handlar om. En bra text här, med några av dina viktigaste sökord, och en adekvat beskrivning av vad sidan innehåller gör att besökaren hittar rätt och vill klicka på din länk. Skriver man inget här plockar Google ut en första bit av texten på sidan och du kan till exempel få dina kontaktuppgifter eller en missvisande ingress som beskrivning, vilket inte ser proffsigt ut och knappast leder till besök.

Handgjord ekologisk glass från glassfabriken i Smultrontuna. Vår mest omtyckta glass har nu fått flera nya smaker: päron, hallon och kanel, och du kan beställa dina paket med leverans hem till dörren!

3. Nyckelord


Nyckelord, keywords eller metataggar. Dessa nyckelord för att få bra träffar i sökmotorerna är bland de mest mytomspunna när det gäller SEO. Här finns många teorier om vad man ska och inte ska göra, och en hel del har ändrats under åren. Faktum är att de har fått något mindre betydelse nu, framför allt hos Google, men de fyller fortfarande en viktig funktion i andra sökmotorer – så gör dem och gör dem rätt!

Här ska du skriva de viktigaste orden på sidan, de som bäst beskriver innehållet och de som du tror att folk söker på. Ett första steg kan vara att kolla på statistik, både för din egen sida och för andra liknande branscher. Sök på det du tänker skriva, sök efter synonymer, försök tänka som konsumenten!

Du bör välja dina ord med omsorg och sortera bort sådant som är alltför allmänt. Det viktigaste är inte att få många besökare utan att få de rätta besökarna. Även om glass är mat ska du nog inte välja det sökordet, och även om ni har skapat era recept själva är recept inte bra om du inte delar med dig av dem.

De ord du väljer ska vara relevanta för din sida och de ska också förekomma där. Fyll inte på med nyckelord som inte står i texten, detta kan skada din trovärdighet hos sökmotorerna.

Skriv heller inte samma ord många gånger. Det räcker att skriva
päronsmak, hallonglass, kanel,
Du behöver inte upprepa ordet glass (päronglass, kanelglass) eller smak (hallonsmak, kanelsmak) flera gånger.

Om du säljer grävmaskiner så skriv det, då behövs inte ordet grävmaskin också. Sökmotorerna klarar av att hitta ord som kommer från samma stam.

Enda undantaget från regeln att inte skriva ord som inte finns med i content bland nyckelorden är felstavade ord. Om du vet att folk ofta stavar fel till något av dina nyckelord så kan du skriva de felstavade varianterna bland nyckelorden. Men skriv dem inte i texten i artikeln – det ger bara ett dåligt intryck!

Parfait, parfiat, pairfait, sorbé, sorbet,