Bättre bilder – så här gör du!

När det gäller content talat man mycket om text, hur man ska skriva för att tilltala både människor och sökmotorer, för att sälja sin produkt, sina tjänster och sitt företag. Men det är lika viktigt att tänka på bilderna. Internet är ju ett bildmedium. Man brukar ju säga att en bild säger mer än tusen ord, det kanske är en överdrift, men bilderna är viktiga. En sida helt fylld med enbart text blir alltför kompakt och ser oftast tråkig ut.

Att välja bilder till din hemsida

   

Vad är då viktigt att tänka på när man väljer ut bilder till sin sajt? Vilka bilder man bör välja skiljer sig naturligtvis åt beroende på vilken typ av verksamhet man har, men det finns ändå några gemensamma nämnare. Här kommer några bra tips för hur du lyckas med bilderna:

Syfte
Fundera lite på vad bilderna ska fylla för funktion. Ska de illustrera det som sägs i texten? Ska de locka till läsning? Ska de marknadsföra något specifikt? Oavsett vad svaret är så kom ihåg att bilden ska ha ett syfte. Den ska inte bara fylla ut ett tomrum eller finnas där för att man ”bör” ha en bild på varje sida.

Teknik
Var noga med att välja bilder av god kvalitet. De ska vara skarpa och ge ett proffsigt intryck, suddiga amatörfoton ger inte rätt bild av din verksamhet. De ska också vara skurna i rätt format och sparade som webbupplösta .jpg. Om du lägger högupplösta bilder direkt på sidorna kan de trycka undan sidans design och göra sidan tung och långsam att ladda. Vill du att besökaren ska kunna se eller ladda hem högupplösta bilder kan du lägga en länk till dem.

Bra bilder
En bra bild har alltså relevans och skärpa. Vad mer? Jo:

  • Färg. En färgbild är nästan alltid att föredra, om du inte visar historiskt material eller vill ha en väldigt driven minimalistisk känsla på din sida. Om du har flera bilder på samma sida bör du se till att färgerna harmonierar för ett lugnare, snyggare utseende.

  • Människor. Vi människor gillar att titta på andra människor och de ger din sida persolighet. Om du är i en bransch som kan använda bilder på djur eller bebisar – ännu bättre. Bilder på gulliga katter och småbarn är väldigt uppskattat. Men märk väl, bara om de är relevanta! En bild på chefens hund ska inte vara med på städfirmans hemsida bara för att den är söt.

  • Liggande format. Ett liggande format är oftast bäst på skärm. Dessutom är vi vana att se på film, TV och att läsa text horisontellt, så vi uppfattar liggande bilder som mer ”naturliga”.


Dåliga bilder
Finns det dåliga bilder? Förutom de av undermålig kvalitet, jo, här är några saker du bör undvika:

  • Stockbilder. Att välja en färdig bild från en bildbyrå är inte alls alltid ett dåligt alternativ, man får en proffsig produkt till ett högst överkomligt pris. Men man måste använda dessa bilder med eftertanke. Om du vill visa en bild från din trevliga kundtjänst är det mycket bättre att fota den som verkligen jobbar där, än att lägga in en storleende amerikansk fotomodell med head-set. Alla ser att det inte är äkta, hon jobbar inte hos dig, och samma bild kan finnas på många andra hemsidor. Samma sak gäller för händer som skakas, män som visar andra män något på laptop-skärmen och färgglada låtsas-diagram med pilar hit och dit.

  • Rörighet. Detta gäller både innehåll, form och färg. Försök att hålla ihop bildmaterialet på dina sidor. Bilden du väljer ska kännas logisk i sitt sammanhang och den ska passa ihop med de andra bilderna på sidan. Välj ett eller ett par standard-format för bilderna på din sajt och håll dig till dem. Blanda inte för många olika färger och blanda inte heller för många olika saker på varje bild. Om du säljer tre olika typer av rengöringsmedel så är det bättre att ta tre separata bilder än att trycka in alla varianter på samma bild.

  • Festliga bilder. Var försiktig med skämtsamma bilder, om du inte säljer party-tillbehör. Tecknade serierutor, män i fåniga hattar eller stereotypa kvinnor med förkläde och brödkavel i högsta hugg, ger inte ett folkligt och avspänt intryck. Det blir oftast bara oseriöst och plumpt.


Ett sista tips: Fråga dina vänner, kollegor och kunder vad de tycker. Vad är bra, mindre bra och vad saknas? Vill de se fler bilder på varje produkt? Vill de se bilder på alla i personalen? Du kan få många bra idéer för att vidareutveckla din sajt!